Kalimantan Borneo - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Elien Deurloo - WaarBenJij.nu Kalimantan Borneo - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Elien Deurloo - WaarBenJij.nu

Kalimantan Borneo

Door: Elien

Blijf op de hoogte en volg Elien

18 November 2015 | Indonesië, Banjarmasin

Borneo oh Borneo, Kalimantan, Banjarmasin, tja, een hele bijzondere ervaring. Ik had een homestay geboekt vanuit Ubud (Bali) zodat ik een beetje tussen de locals zat. De rest, een tour van 3 dagen, zou ik allemaal regelen met de familie waar ik ging logeren, maar, wat liep dat anders . Hele lieve mensen, wel jammer dat ze geen Engels spraken, en ook op dat moment lastig dat er geen internet was haha, kon dus ook niks opzoeken. Er viel niet veel te regelen. Het huis was heel basic, deed me denken aan India, maar dat is wel wat ik wilde, tussen de bevolking zitten en de cultuur proeven.
Waar ik geen rekening mee gehouden had is dat ze op Borneo weinig taxi’s op afroep hebben, alleen minibusjes en toeristen komen er amper in het gebied waar ik zat, dus de attractie was ik zelf, iedereen wilde met me op de foto. 99% van de bevolking is Moslim, dus ook nog “rekening houden” met de tijden dat er gebeden wordt. De drie dagen toeren ging het dus niet worden, heb me een paar dagen laten leiden door de dingen die gingen gebeuren. Tegen de avond had ik een aantal jongeren gevonden die wat Engels spraken en me wilden helpen. 3 jongens uit Sumatra, die ook in de homestay sliepen, hebben me die avond mee uit eten genomen. Die avond kwam er een buurman die me de volgende dag wel mee wilde nemen naar de drijvende markt. Vroeg uit de veren, half 5, en een bootje huren om ontbijt te kunnen kopen op de bootjes. Er werd gevraagd of ik kon zwemmen ?????, huh ja, maar waarom dat dan…… De schipper was de hele tijd bezig met een pannetje om het bootje leeg te maken en als ik keek stopte hij snel en gebaarde me om de andere kant op te kijken, ik heb maar gedaan alsof ik het niet zag dat hij aan het hozen was. Ik kocht een nasi Kuning (traditioneel ontbijt) en een trosje bananen, oh ja en een koffie van verschillende bootjes. Allemaal waren ze verrast over die toerist. En plotseling kwam daar dat bootje langs met een aantal Boeddhistische monniken, die mij op de foto zetten, wat leuk!! Heb even met ze gekletst, kwamen van Lombok.
Daarna naar een eiland waar de apen zitten, gewone kleintjes, en die ene stomme brutale aap springt op de boot, steelt mijn bananen, en gaat bovenop een paal mn ontbijtje op zitten eten, de lullo.
In de loop van de ochtend ben ik door de buurman op de bus gezet richting Loksado, een prachtig gebied zeggen ze, ik ben er alleen nooit aangekomen haha. Het busje is ontzettend klein, echt proppen met 12 locals, bankjes die te kort zijn voor mijn benen. Het werd me tijdens die busreis wel duidelijk dat hier heel weinig toeristen komen, ik werd bijna verlegen van de aandacht. De omgeving veranderde, en het viel me op dat er bij elke huis in de tuin mensen begraven worden, de hele familie bij elkaar, soms ook hele kleine baby graven, wel apart.
Na een uur of 5 in de bus, moesten we er allemaal uit, de bus ging niet verder, en dat tijdens een tropische regenbui. Oké, wat nu. Ik kreeg een “aanbod” van een “taxichauffeur”, hij wilde me wel verder brengen, alleen, hij was zo eng en had doffe ogen, en liet merken dat hij erg gecharmeerd was van me, brrrrr, ik was zijn enige passagier. Op dat moment ik eieren voor mn geld gekozen door niet een paar uur met hem in een busje te gaan naar Loksado en heb gezocht naar een plaatselijk hotelletje. Gestrand in het stadje Kandangan, hier nóg minder Engels, nóg meer geroep en gestaar, maar iedereen was vriendelijk en lachte naar me. De reis naar Loksado ging niet lukken, ook niet de volgende dag, ik kwam er gewoon niet uit met de taal. Heb het stadje verkend, met mensen proberen te praten, aangeschoven voor een ontbijtje als ze dat vroegen en heb daarna een busje terug genomen om nog eens 24 uur in het Golden Tulip Hotel mezelf heerlijk te laten verwennen, stijlvolle afsluiting na veel moois gezien te hebben. Heerlijk om een warme douche te kunnen pakken om het vuil van me af te spoelen ipv me met een pannetje af te spoelen, en heerlijk is een wc die doorspoelt, mensen die je verstaan….., en wat een contrasten op de wereld. De avond werd onvergetelijk toen Ester, een meisje dat werkt in het hotel me op haar scooter meenam naar de rivier om daar wat te eten en te drinken. Ze miste haar overleden moeder en vond het heerlijk om even aan de arm van een surrogaat moeder te lopen, ze was trots en ze genoot zichtbaar van de aandacht die wij als internationaal moeder-dochter-koppel hadden. De laatste dag heb ik me nog laten verwennen met een Javaanse massage, ze wilde mijn tenen er volgens mij aftrekken, maar dat ging mooi niet door. Nu bijna klaar om weer te integreren in de wereld waar alles zo vanzelfsprekend is en waar ik na deze reis toch bewuster zal zijn. Na een paar uur vertraging nu onderweg naar Jakarta, morgen weer in mn eigen bed.


  • 18 November 2015 - 18:19

    Petra (schoonzus):

    Wat moet dit een bijzondere ervaring geweest zijn en leuk om alles te kunnen lezen wat je hebt meegemaakt. Thuis wachten vast de pepernoten en een broodje kaas op je haha, we moeten maar snel weer eens wat afspreken liefs je schoonzus uit Vlissingen je "kleine" broertje + nichtjes ;-)

  • 19 November 2015 - 07:18

    Anja Hitz:

    Wat een enorm bijzonder verhaal en ervaring. Al zou ik dit absoluut nooit durven. Welkom thuis en sweet dreams

  • 23 November 2015 - 03:26

    Erica:

    Wat een heerlijke beleving en wat schrijf je toch ontzettend leuk. 't Voelt allemaal zo bekend en 't is net of ik er toch een beetje bij was. Ik was 20 jaar geleden van KL naar Kuching gevlogen, Brunei en Miri bezocht (zuster MTCs) en toen via Pontianak per boot naar Surabaya. Samen met een engels meisje waren wij de enige blanken tussen 500 locals haha. Blij weer in je bedje te liggen? Of toch liever nog meer avonturen??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Banjarmasin

Java - Bali - Kalimantan november 2015

Beetje rondtrekken.......

Recente Reisverslagen:

18 November 2015

Kalimantan Borneo

18 November 2015

Karimunjawa

03 November 2015

Yogyakarta

27 Oktober 2015

test
Elien

Actief sinds 11 Aug. 2011
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 29888

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2018 - 31 December 2018

Caribean 3 maanden

19 Augustus 2016 - 15 September 2016

Sri Lanka

16 December 2015 - 31 December 2015

Java - Bali met de kids dec.2015

28 Oktober 2015 - 19 November 2015

Java - Bali - Kalimantan november 2015

16 December 2014 - 01 Januari 2015

Thailand met de kids kerst 2014

27 Februari 2014 - 23 Maart 2014

India - Nepal 2014

06 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Thailand 2012

12 November 2011 - 05 December 2011

Australië 2011

12 Mei 2009 - 31 Mei 2009

Australië 2009

25 Februari 2001 - 15 Augustus 2001

Half jaar Spanje 2001

28 Oktober 1998 - 23 Oktober 1999

Australië rond in een jaar 1998

28 Mei 1998 - 25 Juni 1998

Jamaica 1998

19 Augustus 1997 - 14 Januari 1998

5 maanden Maleisië en Australië 1997

08 Augustus 1994 - 05 September 1994

Mexico 1994

Landen bezocht: